Słownik SEO
Słownik SEO
Chcesz się dowiedzieć więcej?
Nie musisz być specjalistą, aby reklamować się w Internecie – od tego masz nas. Wiemy, że nie jest to prosta dziedzina, dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie kompendium podstawowych terminów związanych z pozycjonowaniem. Dzięki temu nasze raporty są zrozumiałe, oferta przejrzysta, a rozmowy z doradcami klienta – to czysta przyjemność.
Adres IP – ang. Internet Protocol, unikalny numer urządzenia, służący jego identyfikacji w sieci. Może być stały, przypisany do danego komputera, lub dynamiczny, ulegający zmianie przy każdym nowym połączeniu z Internetem.
Anchor Text – treść (tekst) widoczna dla użytkownika jako link odsyłający do strony. Może być ona w formie naturalnego, surowego adresu www witryny lub linku ukrytego pod inną nazwą. W pozycjonowaniu anchor text wyrażony jest zazwyczaj w postaci słowa kluczowego, na które wyszukiwarka ma odnajdywać stronę.
Ban – kara nałożona na stronę internetową w wyniku złamania przez nią zasad i praktyk ustalonych odgórnie przez Google. Skutkiem jest usunięcie witryny z wyników wyszukiwania. Podstawą do nałożenia tej kary na stronę jest np. maskowanie jej zawartości dla użytkownika, powielanie treści czy inne działania w ramach pozycjonowania typu Black Hat.
BHS (Black Hat SEO) – szereg działań niezgodnych z wytycznymi dla webmasterów, ustalonymi odgórnie przez Google. Celem BHS jest najczęściej szybkie uzyskanie wysokich pozycji w wyszukiwarce. Wykrycie tego typu działań skutkuje nałożeniem przez Google filtra lub bana na stronę internetową, a w konsekwencji jej zniknięcie z wyników wyszukiwania. Black Hat SEO obejmuje m.in. dużą liczbę słów kluczowych, „upchniętych” np. w tekstach na stronie, ukrywanie treści i jej maskowanie, spam, tworzenie stron przejściowych (Doorway Pages).
Bot internetowy – program, który wyszukiwarki wykorzystują do automatycznego odczytywania treści na stronie internetowej i jej indeksowania. Efektem działania botów jest określenie pozycji witryny w rankingu wyszukiwarki.
Breadcrumbs – inaczej nawigacja okruszkowa, system ułatwiający użytkownikowi poruszanie się po stronie internetowej. Pokazuje, na jakiej podstronie aktualnie się on znajduje i w jaki sposób do niej dotarł, umożliwia także szybki powrót do wcześniej przeglądanych miejsc. Najczęściej ścieżka przeglądania znajduje się na górze witryny.
Cache Google – pamięć podręczna Google, w której zostaje zapisana kopia danej witryny, stworzona przez bota indeksującego. Jest to ostatnia utworzona przez robota wersja, dlatego jej wygląd może się różnić od aktualnej, jeśli pomiędzy najnowszym wczytaniem a sprawdzeniem strony przez robota zaszły zmiany w jej treści.
Certyfikat SSL – certyfikat potwierdzający bezpieczeństwo danych przekazywanych w witrynie. Każda informacja udzielona przez użytkownika jest przesyłana z przeglądarki na serwer dopiero po zaszyfrowaniu. Uniemożliwia to kradzież i manipulację wrażliwymi, poufnymi danymi, takimi jak hasła, e-maile, numery telefonu i kont bankowych. Widoczny jako protokół HTTPS w adresie domeny.
CMS – system zarządzania treścią, ułatwiający tworzenie oraz prowadzenie stron internetowych. Nie wymaga zaawansowanej wiedzy programistycznej, edycji treści strony dokonuje się na poziomie intuicyjnego panelu. Pomaga również w instalacji wtyczek w witrynie. Najczęściej wykorzystywanym systemem CMS, także w Polsce, jest WordPress.
Content – zawartość strony internetowej, wszystkie elementy treści: teksty, grafiki, video, metatagi i inne. Aby pozycjonowanie było skuteczne, niezbędne jest tworzenie unikalnego, niepowtarzalnego contentu.
Content marketing – strategia zarządzania i planowania w witrynie, oryginalne, unikalne treści tworzone dla strony internetowej, przyjazne zarówno dla botów Google, jak i użytkowników. Muszą być wysokiej jakości, ciekawe, przydatne i wartościowe dla osób odwiedzających stronę. Wraz z pozostałymi działaniami w ramach pozycjonowania wpływają na wysoką pozycję w wyszukiwarce.
CTA (Call to action) – wezwanie, skierowane do użytkownika, mające na celu skłonienie go do działania przedstawionego w komunikacie – „zapisz się”, „sprawdź”, „skorzystaj”. Jedno z podstawowych narzędzi marketingowych.
Duplicate content – treść strony, powielona z innej witryny. Wpływa negatywnie na pozycjonowanie i indeksowanie przez boty wyszukiwarki, w niektórych przypadkach może nawet spowodować nałożenie kary przez Google.
Filtr – rodzaj kary, nałożonej przez Google za działania niezgodne z wytycznymi dla webmasterów. Może zostać przyznany przez algorytm lub ręcznie, na całą stronę lub jej część (np. niektóre pozycjonowane frazy). Skutkiem filtra jest wyeliminowanie witryny z wyników wyszukiwania Google, a pośrednio także zmniejszenie ruchu użytkowników na stronie.
Fraza kluczowa – inaczej słowo kluczowe, keyword, pojedyncze słowo lub wyrażenie, na którym skupia się pozycjonowanie strony internetowej. Dobierana pod kątem popularności i adekwatności do zawartości serwisu, uwzględniana zarówno w tekstach na stronie, jak i w jej kodzie. Odmianą frazy jest tak zwany long tail, czyli dłuższe wyrażenia składające się z kilku lub kilkunastu słów.
FSB (Fresh Site Bonus) – rodzaj przywileju, prawdopodobnie nadawanego przez Google nowym stronom internetowym, które przez krótki czas pojawiają się wysoko w wynikach wyszukiwania. Po upływie tego okresu pozycja witryny jest ponownie ustalana ze względu na jej wartość.
FTP (File Transfer Protocol) – jeden z protokołów przesyłania plików, w tym plików strony internetowej, od użytkownika na serwer. Uzyskanie dostępu do FTP pozwala dokonać zaawansowanej optymalizacji strony pod kontem Google, mającej ogromny wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Google Analytics – narzędzie wykorzystywane do zbierania i analizy danych o ruchu na stronie. Generowane na podstawie zachowań i informacji o użytkownikach raporty w drodze interpretacji mogą być podstawą do planowania działań marketingowych, naprawiania błędów na stronie czy weryfikacji skuteczności podjętych czynności.
Google Panda – algorytm Google, sprawdzający wartość, jaką strona niesie dla użytkownika. Ocenia i indeksuje zawartość całego serwisu, obniżając pozycję tych witryn, które mają w treści m.in. duplikaty treści, teksty sztucznie generowane i o cechach spamu, liczne podstrony o niskiej jakości i przydatności.
Google Pingwin – algorytm Google, który przeprowadza analizę stron internetowych pod kątem naruszenia wskazówek dla webmasterów, czyli zbioru zasad wyznaczonych przez Google do uczciwego, bezpiecznego tworzenia stron i ich pozycjonowania. Algorytm skupia się przede wszystkim na profilu linków i źródeł ich pozyskiwania.
Katalogowanie – działanie, mające na celu pozyskanie wartościowych linków dla danej witryny dzięki publikowaniu wpisów w katalogach stron internetowych i firm. Poza korzyścią dla widoczności w wyszukiwarce, zaletą katalogowania jest uzyskanie profilu, zawierającego opis działalności przedsiębiorstwa, dane kontaktowe, lokalizację, czyli potencjalnego źródła pozyskiwania nowych klientów.
Google Search Console – narzędzie Google, dzięki któremu można szybko i w prosty sposób sprawdzić widoczność witryny w wynikach wyszukiwania, jej bezpieczeństwo, a także występujące błędy i problemy z bezpieczeństwem. Jedno z narzędzi niezbędnych podczas pozycjonowania.
Keyword Stuffing – sztuczne nagromadzenie w treści strony pozycjonowanych słów kluczowych. Celem jest szybka poprawa widoczności w wynikach wyszukiwania, jednak w konsekwencji witryna staje się mało czytelna dla użytkownika, traci również na wartości. Działanie to jest sprzeczne z wytycznymi Google, dlatego najczęściej skutkuje nałożeniem kary, utratą pozycji lub nawet całkowitym wyeliminowaniu z wyszukiwarki.
Link naturalny – pozyskany w sposób naturalny, czyli bezinteresowny, link zwrotny do strony internetowej, najbardziej wartościowy z punktu widzenia pozycjonowania. Oceniany pozytywnie przez algorytmy Google, pozytywnie wpływa na pozycję w wynikach wyszukiwania, podnosząc wartość witryny.
Linkowanie (Link Building) – strategia polegająca na ocenie obecnego profilu oraz planowaniu zdobywania wartościowych linków. Duże znaczenie ma dywersyfikacja linków, czyli odpowiednia proporcja pomiędzy mocnymi linkami a tymi o mniejszej wartości. Linki można pozyskiwać w sposób naturalny lub poprzez publikację wpisów w katalogach i forach internetowych. Każdy link ma inną wartość i zostaje inaczej oceniony przez algorytmy Google. Można wyróżnić linkowanie zewnętrzne oraz wewnętrzne.
Linkowanie wewnętrzne – jeden z rodzajów linkowania, polegający na umieszczaniu odnośników w obrębie jednej witryny. Usprawnia to dotarcie do poszczególnych podstron i nawigację w obrębie poszczególnych zakładek.
Linkowanie zewnętrzne – rodzaj linkowania, polegający na pozyskiwaniu linków zwrotnych na innych niż strona docelowa adresach www. Szeroka, różnorodna baza linków pomaga podnieść pozycję w wynikach wyszukiwania.
Long Tail – rodzaj słów/fraz kluczowych, zawierających wielowyrazowe wyrażenia, na które pozycjonuje się daną stronę internetową. Zaletą wyrażeń long tail jest stosunkowo niska konkurencja i docieranie do szczegółowo sprofilowanych użytkowników, poszukujących konkretnego produktu lub usługi.
Title i Meta Description – fragmenty kodu html, istotne dla działań w ramach pozycjonowania. Dzięki informacjom zawartym w title i meta description boty Google indeksują zawartość strony internetowej i pozwalają na jej wyświetlenie w wynikach wyszukiwania, dobranych do danego słowa kluczowego. W ich treści powinny pojawić się pozycjonowane frazy.
Metatagi – znaczniki znajdujące się w sekcji head kodu strony, pozwalające przeglądarce internetowej oraz robotom wyszukiwarek internetowych na ich właściwą interpretację, m.in. tytuł, meta opis czy kod weryfikacyjny z Google Search Console.
Nagłówki H1-H6 – jeden z elementów optymalizacji witryny, wprowadzający hierarchię treści na stronie internetowej. Struktura nagłówków jest przydatna zarówno dla użytkownika – ułatwia mu wyodrębnianie poszczególnych fragmentów tekstu czy innej zawartości – jak i botów, ponieważ sugeruje treść wpisu oraz nakierowuje na odpowiednie słowa kluczowe.
Optymalizacja – szereg czynności, mających na celu poprawę wydajności strony internetowej oraz podporządkowanie się wytycznym Google ze wskazaniem na czynniki rankingowe. Obejmuje m.in. wprowadzenie hierarchii nagłówków, uporządkowanie kodu HTML, kompresję grafiki czy ustalenie metatagów.
PPC (Pay Per Click) – inaczej linki sponsorowane, działania marketingowe oparte na platformach takich jak Google Ads, których celem jest promocja strony internetowej poprzez płatną reklamę Google – obok naturalnych wyników wyszukiwania i w sieci reklamowej. Koszty ponoszone są jedynie za kliknięcie w reklamę, nie jej wyświetlenie.
SEM (Search Engine Marketing) – ogół działań marketingowych w wyszukiwarce, skupiający się na zwiększeniu ruchu na stronie internetowej i promocję witryny w wyszukiwarce Google. Na działania SEM składają się: SEO (pozycjonowanie) oraz PCC (linki sponsorowane).
SEM (Search Engine Marketing) – ogół działań marketingowych w wyszukiwarce, skupiający się na zwiększeniu ruchu na stronie internetowej i promocję witryny w wyszukiwarce Google. Na działania SEM składają się: SEO (pozycjonowanie) oraz PCC (linki sponsorowane).
SEO (Search Engine Optimization) – inaczej pozycjonowanie, czynności, które wykonuje się na stronie internetowej i poza nią dla poprawy widoczności oraz osiągnięcia wysokich pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania Google. Na działania SEO składa się m.in. optymalizacja strony internetowej, rozbudowa treści (content marketing) oraz budowa bazy linków prowadzących do danej witryny.
SERP (Search Engine Results Page) – wyniki przedstawione w wyszukiwarce na wpisaną frazę kluczową. Lista stron internetowych znajdujących się w indeksie danej wyszukiwarki, zawiera URL, tytuł oraz meta description.
WordPress – jeden z systemów zarządzania treścią, popularny ze względu na swoją intuicyjność i prostą obsługę. Pozwala zamieszczać nowe wpisy, modyfikować aktualne, zmieniać szatę graficzną i inne elementy. Dzięki dużej bazie szablonów oraz gotowych wtyczek umożliwia stworzenie rozbudowanej strony internetowej.
Zaplecze – baza stron internetowych mających na celu wsparcie konkretnego adresu artykułami wysokiej wartości. Istotne z punktu widzenia wsparcia procesu link buildingu, co przekłada się na pozycję w wyszukiwarce Google.